Correction: From Paul Krugman

SYNOPSIS: This is a correction from Paul Krugman, published in The New York Times. It is regarding parts of three columns: What They Did Last Fall (8.19.05), Don't Prettify Our History (8.22.05), and Summer of Our Discontent (8.26.05), which discuss the topic of the stolen 2000 election

In describing the results of the ballot study by the group led by the Miami Herald, I relied on the Herald’s own report, which listed only three hypothetical statewide recounts, two of which went to Al Gore. There was, however, a fourth recount, which would have gone to George W. Bush. In this case, the two stricter-standard recounts went to Mr. Bush.

The later study, by a group including the New York Times, used two methods to count ballots: relying on the judgment of a majority of those examining each ballot, or requiring unanimity. Mr. Gore “won” all six hypothetical recounts on the majority basis. He lost one – in this case, the one using the loosest standard – on the unanimity basis.

None of this has any bearing on my original point, which was not that the outcome would have been different if the U.S. Supreme Court had not intervened - the Florida Supreme Court had not, in fact, called for a full statewide manual recount - but that the recorded vote was so close that, when you combine that fact with the effects of vote suppression and ballot design, it becomes reasonably clear that the voters of Florida, as well as those of the United States as a whole, tried to choose Mr. Gore.

Originally published in The New York Times, 9.2.05